بلبرینگ حفاری (معدن)

بلبرینگ حفاری (معدن)

آشنایی با بلبرینگ حفاری (معدن)

استفاده از بلبرینگ ، رولبرینگ و یاتاقان ها که به اصطلاح تخصصی تر تحت عنوان بیرینگ یاد می شوند به یک یا چند صنعت و کاربرد خاص محدود نمی شوند.به بیان دیگر در هر کاربرد و صنعتی که به منظور انتقال قدرت و نیرو نیاز به تجهیزات دوار باشد از این قطعه حساس و مهم استفاده می شود.

یکی از مهمترین و البته حساس ترین صنایع هر کشور صنعت حفاری آن محسوب می شود.در این صنعت خاص و مهم به منظور افزایش کارایی از ماشین آلات و دستگاه های مهمی استفاده میشود که هرکدام از این سیستم های ذکر شده از اجزا و ابزار مختلفی تشکیل شده اند.بیرینگ ها از پرمصرف ترین و حساس ترین قطعات مورد استفاده در سیستم ها و ماشین آلات این حوزه هستند.بیرینگ (یاتاقان، بلبرینگ و رولبرینگ) های مورد استفاده در این صنعت (حفاری) معمولا با عنوان بلبرینگ حفاری یاد می شوند.

بلبرینگ حفاری با اهمیت و حساس

همان طور که در تاریخچه پیدایش و تولید بلبرینگ ها آمده است یکی از اصلی ترین دلایل طراحی و تولید بلبرینگ ها کاهش اصطکاک و تسهیل فرایند جابجایی اجسام بوده است.در واقع به عبارتی می توان گفت از دلایل اختراع بلبرینگ آسان کردن فرایند حفاری بوده است.تجهیزات دوار همچون بلبرینگ و رولبرینگ ها از سری قطعات مهم مورد استفاده در ماشین آلات و دستگاه های حفاری به حساب می آیند.

بلبرینگ و رولبرینگ های مصرفی در صنعت حفاری کدام است؟

بلبرینگ و رولبرینگ های مورد استفاده در ماشین آلات و دستگاه های حفاری انواع مخلفی دارند که محدود به چند نوع خاص نیستند اما ما در بیرینگ مارت قصد داریم بنا به تجربه عملی و بازخورد مصرف کنندگان چند نمونه از بیرینگ های رایج و مورد استفاده در این صنعت را معرفی کنیم.

1-رولبرینگ مخروطی در حفاری:

رولبرینگ های مخروطی به دلیل ساختار خاص و ویژگی حمل بار های بسیار سنگینی که دارند به مهمترین و پر مصرف ترین نوع بیرینگ ها در این صنعت تبدیل شده اند.

2-بلبرینگ چند تکه (کوپری) در صنعت حفاری:

بلبرینگ کوپر به علت نصب آسان و همچنین قدرت تحمل بار های سنگین از دیگر انواع بیرینگ مورد استفاده در ماشین آلات حفاری هستند.

3-رولبرینگ بشکه در ماشین آلات حفاری:

قدرت حمل بار های بالا و تنوع در ابعاد و آلیاژ در رولبرینگ های بشکه ای باعث شده است تا این نوع از رولبرینگ ها در دسته بیرینگ های کاربردی در صنعت حفاری قرار بگیرند.

ویژگی بلبرینگ های حفاری چیست؟

بلبرینگ های مورد استفاده در ماشین آلات حفاری معمولا از مقاومت ترین نوع بلبرینگ ها هستند.چرا که این نوع بیرینگ ها در محیط ها بسیار آلوده و تحت بارهای بسیار سنگین همچون صنایع سنگ شکن (بلبرینگ سنگ شکن) قرار دارند.لذا هر یک از کارخانه های تولید کننده بیرینگ های حفاری با در نظر شرایط خاص این صنعت اقدام به تولید میکنند.در لیست زیر سعی کرده ایم تا برخی از رایج ترین ویژگی های لازم برای بلبرینگ حفاری را معرفی کنیم.

  1. ساخته شده از آلیاژ خاص
  2. مقاومت بسیار بالا در برابر نفوذ آلودگی (همچون گرد و غبار و ….)
  3. قابلیت تحمل بار های بسیار زیاد
  4. مقاومت در برابر ضربه های ناگهانی و شوک های شدید
  5. طول عمر بسیار بالا

نوآوری در ساخت بلبرینگ صنعت معدن

نوآوری برند های بلبرینگ سازی در ساخت بلبرینگ صنعت معدن مناسب و با دوام ، باعث شده تا این بلبرینگ ها بر چالش کارکرد های طولانی مدت در صنعت معدن غلبه کنند. بسیاری از نوار نقاله هایی که در محیط متخاصم معدن کار می کنند با خرابی زودرس بلبرینگ صنعت معدن روی سر، دم، درایو و قرقره کششی مواجه هستند. 

انواع کاربرد بلبرینگ در معادن

کاربرد بلبرینگ در معادن بسیار گستره است و بلبرینگ ها در به ثمر رسیدن عملیات معادن نقش پررنگ و غیر قابل حذفی دارند. تجهیزات معدنی شامل وسایل مکانیکی مختلفی مانند بیل مکانیکی، لودر، بولدوزر، کمپرسی، گریدر، سنگفرش، متراکم کننده ارتعاشی، جرثقیل، بالابر و … می باشند. جابجایی مواد، ساخت و ساز و حفاری معدن به وسیله این تجهیزات مورد نیاز است و ماشین آلات در حین کار، با پوسته های سخت زمین و کوه ها و شرایط عملیاتی شدیدی مواجه می شوند. آوار، بار های سنگین، ضربه ها، ارتعاشات، ناهماهنگی و تغییرات سرعت برخی از چالش های پیش روی بلبرینگ صنعت معدن به کار رفته در این وسایل هستند. برای رویارویی با این گونه چالش ها، شرکت های بلبرینگ سازی برتر دنیا، با طراحی و ساخت بلبرینگ مناسب در معادن و حفاری بر اساس هندسه داخلی بهینه و پرداخت سطح و قفس، پیش رفته اند. حال بسته به نوع و محل کارکرد، بلبرینگ های مختلفی نظیر رولبرینگ مخروطی، رولبرینگ بشکه ای، بلبرینگ شیار عمیق و چندین مدل دیگر، در صنعت معدن به کار می رود.

 کاربرد بلبرینگ در معادن به بسیاری از معدن های مختلف تعمیم پیدا می کند؛ به طور مثال معادن:

  1. زغال سنگ
  2. طلا
  3. پلاتین
  4. الماس
  5. مواد معدنی
  6. تصفیه خانه
  7. استخراج معادن

سرویس صحیح بلبرینگ صنایع معدنی

در کشور های دارای معادن غنی، استخراج معادن، ستونی از اقتصاد این کشور هاست؛ جایی که تعمیرات پر هزینه و خرابی خطری برای سود آوری پایین به شمار می ‌رود. شرکت های معدنی، به دلیل خرابی بلبرینگ های قرقره کششی، تعمیر و نگهداری گران قیمت بلبرینگ صنعت معدن و توقف طولانی نوار نقاله را تجربه می کنند. این بلبرینگ ها معمولاً از ورود ذرات سخت (کثیف، گرد و غبار) و نفوذ آب به مهر و موم های محفظه و ورود به بلبرینگ صنایع معدنی، آسیب می بینند.

با شرایط سخت و غیر قابل اغماض، صنایع معدن و حفاری دو تا از چالش برانگیزترین صنایع در سطح جهان هستند. مشکلات گرد و غبار، کثیفی و سایر آلاینده ‌ها که به بلبرینگ صنایع معدنی وارد می شوند یکی از رایج‌ ترین اختلالات است و در بیشتر موارد می ‌تواند باعث کاهش طول عمر بلبرینگ صنعت معدن یا از کار افتادن کامل آن گردد. با این حال، راه‌ هایی برای کمک به حفظ طول عمر و جلوگیری از تعمیر و نگهداری غیر ضروری و از کار افتادن ماشین ‌آلات صنایع معدنی وجود دارد که نگهداری صحیح بلبرینگ صنایع معدنی مهم ترین آن هاست.

به دلیل شرایط سخت محیطی و عملیاتی در بخش معدن، خرید بلبرینگ صنایع معدنی بر اساس پارامتر مقاومت بسیار بالا انجام می گردد. استفاده از نوع مناسب روان کننده در بلبرینگ صنعت معدن، بسیار مهم است؛ به خصوص در این شرایط، استفاده از انواع رایج گریس مانند گریس SKF ، به دلیل مزایای محافظتی قوی آن هاست. همچنین این گریس ها مقاوم در برابر آب و حاوی مواد جامد می باشند که در شرایط حمل بار های ضربه ای کمک کننده اند.

    البته این نکته نیز لازم به ذکر است که گریس کاری یا روغن کاری بیش از حد بلبرینگ صنعت معدن نیز می تواند باعث مشکلاتی شود و طول عمر بلبرینگ صنایع معدنی را کاهش دهد.

نگهداری و بازرسی منظم بلبرینگ صنایع معدنی در ماشین آلات برای به حداکثر رساندن طول عمر آن ها، جلوگیری از خرابی مکانیکی و کاهش هزینه های تعمیر نگهداری، امری ضروریست. بررسی مکرر دمای کار و صدا های بلبرینگ صنعت معدن می تواند به شناسایی مسائلی مانند: آسیب بلبرینگ، نصب نادرست، بار های غیر عادی یا روغن کاری ناکافی یا نامناسب، کمک کند.

خدمات دیگر

تماس

با ما در تماس باشید

همین حالا تماس بگیرید

  • فروش تهران: 33934054- 33913254
  • فروش شهرستان: 33982742 - 33943784
  • شماره تماس مدیریت: 33946956 - 09121968506
  • فکس : 33938501
  • آدرس:تهران - خیابان امیرکبیر - کوچه - ناظم الاطبا شمالی - پلاک 97