بلبرینگ آسانسور

هنگامی که نگاه دقیق‌ تری به انواع مختلف بلبرینگ آسانسور می ‌اندازیم، متوجه می شویم که بلبرینگ در اسانسور از نظر ساخت ماشین، ایمنی و تعمیرات، در بسیاری از موارد متفاوت است.

مرکز مالی CTF که دارای ارتفاع ۵۳۰ متر است و در گوانگژو چین واقع شده، قرار است اواخر امسال سریع ‌ترین آسانسور جهان را در خود جای دهد. این آسانسور با سرعت ۲۰ متر در ثانیه، به سرعت یک دوچرخه سوار المپیکی حرکت می کند و تنها در ۴۳ ثانیه به طبقه بالا می رسد. چنین موردی قطعا به قطعات حرکتی و مکانیکی با قدرت و با کیفیتی نیاز خواهد داشت که بلبرینگ آسانسور یکی از مهمترین آن هاست و از این رو خرید بلبرینگ آسانسور جز مهمترین اولویت ها محسوب می گردد. با این حال، سرعت همه چیز نیست. آسانسور ها باید جمع و جور و ایمن باشند و نیاز به تعمیر و نگهداری کمی داشته یا اصلاً نیازی به نگهداری نداشته باشند؛ چه در آسمان‌ خراش‌ ها و چه در بلوک‌ های آپارتمانی دو طبقه کار کنند، سیستم ‌های زیر بنای آن ها برای مثال طناب‌ ها، قرقره‌ ها و بلبرینگ آسانسور، باید قوی و قابل اعتماد باشند.

با کاربرد بلبرینگ ها در آسانسور آشنا شوید

به طور کلی اگر بخواهیم کاربرد انواع مختلف بلبرینگ‌ها را مشاهده کنیم، کافی است تا کمی به اطراف خود با دقت بیشتری نگاهی بیندازیم؛ بلبرینگ‌ها استفاده‌های متنوع و گسترده‌ای دارند، استفاده از آن‌ها را می‌توان در زندگی روزمره مشاهده کرد و همچنین بهره‌گیری از این قطعه را می‌توان در صنایع خاص و حساس نظیر  نفت و گاز و پتروشیمی نیز شاهد بود. ماشین آلات و ابزار آلات مختلفی هستند که معمولا نیاز بسیار زیادی به بلبرینگ‌ها و رولبرینگ‌ها دارند. وجود قطعات مختلف در انواع دستگاه و تجهیزات صنعتی سبب می‌شود تا در هنگام انتخاب آن‌ها به قطعات بلبرینگ‌ها بیش از پیش توجه کرده، تا محصولی مدرن و پیشرفته را خریداری کنیم.

یکی از مهم‌ترین قطعات دستگاه‌ها و ماشین آلات مختلف و پرکاربرد بدون شک بلبرینگ‌ها هستند که خود به تنهایی می‌توانند عملکرد و کارایی این وسایل صنعتی را تحت تاثیر خود قرار دهند. از جمله این موارد می‌توان به بلبرینگ‌ آسانسوری اشاره کرد که استفاده از آن‌ها برای آسانسور‌ها بسیار مهم و ضروری است.

نقش بلبرینگ آسانسور در عملکرد آن

یک موتور الکتریکی با سرعت بالا، یک چرخ دنده حلزونی را به حرکت در می آورد و سپس چرخ بالابر را برای حرکت کابین آسانسور می چرخاند. چرخ دنده حلزونی با دو شفت کار می کند که انواع بلبرینگ آسانسور روی این دو شفت سوار می شوند: شفت اولیه (ورودی)، که بار های محوری را تا حد زیادی تضمین می کند و شفت ثانویه (خروجی) که عمدتاً بار های شعاعی را تحمل می کند. هر دو باید با حداقل سر و صدا، لرزش و سایش، کار کنند. این را هم در نظر بگیرید که ذرات فلزی موجود و آلاینده های موجود در روان کننده ها می توانند بر عملکرد تأثیر بگذارند و باعث کاهش عمر مفید بلبرینگ آسانسور و قابلیت اطمینان دستگاه می شود.

عملکرد بلبرینگ آسانسوری چگونه است؟

به طور کلی می‌توان گفت که بلبرینگ‌ها بر اساس نوع عملرد کرد خود شامل سه نوع می‌شوند که هر کدام از این موارد می‌توانند برای دستگاه و ماشین آلات مختلفی مورد استفاده قرار گیرند. این سه نوع عبازت‌انداز:

  1. بلبرینگ ساده
  2. بلبرینگ غلتشی
  3. بلبرینگ لغزشی

در آسانسور‌ها معمولا از بلبرینگ‌های غلتشی استفاده می‌کنند و می‌توان گفت که این نوع بلبرینگ کاربرد‌های زیادی برای موتور های آسانسور دارد. بلبرینگ‌های غلتشی در اکثر موارد برای ماشین‌های روتور مدرن و پیشرفته استفاده می‌شود و در دسته بلبرینگ‌های دور بالا قرار می‌گیرند. این قطعه یکی از مهم‌ترین اجزای آسانسور‌ها است و باید از بهترین نمونه‌ی آن، برای عملکرد درست و صحیح آسانسور‌ها استفاده کرد. بلبرینگ‌های غلتشی دو نوع بار تحمل می‌کنند که این بار‌ها شامل بار‌های شعاعی و محوری می‌شوند. معمولا در سیستم محرکه و سیستم گیربکس آسانسور‌های از نوع شعاعی بلبرینگ آسانسوری استفاده می‌‌کنند.

بلیرینگ‌های غلتشی بر اساس نوع گوی‌های قرار گرفته در آن‌ها به دو نوع ساچمه‌ای و استوانه‌ای تقسیم می‌شوند. از بلبرینگ‌های ساچمه‌ای به طور کلی برای مواقع استفاده می‌کنند که سرعت بالا باشد و همچنین بار وارد بیش از اندازه زیاد نباشد.

طراحی بلبرینگ‌های غلتشی تا حد زیادی به المان‌های سخت فولادی که بین دو رینگ داخلی و خارجی قرار گرفته‌اند، بستگی دارد. رینگ‌های داخلی و خارجی وظایف مختلفی دارند که به عنوان مثال از جمله مهم‌ترین وظایف آن‌ها باید به این موضوع اشاره کرد، که سبب حرکت پیوسته ساچمه‌ها می‌شوند. برای ساچمه‌های نیز برای آن که باهم برخوردی نداشته باشند و با فاصله مشخص و منظم از یکدیگر قرار گیرند، از قفسه‌های جداکننده استفاده می‌کنند.

موتور‌های آسانسور دارای ابعاد و اندازه مختلف هستند و از این رو بلبرینگ آسانسوری باید در ابعاد و اندازه‌های مختلفی تولید شوند.

بلبرینگ آسانسوری چه کاربرد‌هایی برای آسانسور‌ها دارد؟

موارد استفاده از بلبرینگ‌ها را می‌توان در دو بخش تقسیم بندی کرد. دسته‌ی اول استفاده از بلبرینگ‌هایی است که برای در‌ب های آسانسور‌ها از آن استفاده می‌کنند. دومین نوع بلبرینگ‌‌هایی که در آسانسور‌ها استفاده می‌کنند، بلبرینگ‌هایی هستند که برای موتور و گیربکس این وسیله قرار می‌گیرند. هر کدام از بلبرینگ‌های که برای این موارد استفاده می‌شوند، باید مشخصات فنی خاص خود را داشته باشند. از این رو در بین انواع این قطعه باید به دنبال نوعی از آن‌ها باشید که بیشتری کاربرد از خود به عنوان بلبرینگ آسانسوری نشان دهد.

انواع بلبرینگ آسانسور

چندین نوع بلبرینگ آسانسور از سوی شرکت های مختلف سازنده بلبرینگ و رولبرینگ در بازار عرضه شده است که می توانند به حل برخی از این چالش ها کمک کنند. به عنوان مثال، یک واحد بلبرینگ آسانسور، شامل یک ردیف دو تایی از بلبرینگ ‌های تماس زاویه ‌ای مجهز به محافظ و گریس مخصوص، می ‌تواند با شفت اولیه ماشین کشش چرخ دنده ‌ای ادغام شود و این نوع بلبرینگ و یاتاقان در آسانسور ، بار های محوری سنگین ناشی از مش بندی چرخ دنده را تحمل می کند و بار های شعاعی را با پشتیبانی از شفت حمل می کند. این در حالیست که برای تامین سختی محوری لازم و به حداکثر رساندن عمر بلبرینگ آسانسور و صرفه جویی در خرید بلبرینگ آسانسور، بلبرینگ ها از قبل بارگذاری شده اند. محافظ های یکدست از آلودگی بلبرینگ در آسانسور جلوگیری می کنند و قیمت بلبرینگ آسانسور محافظ دار به مراتب بیشتر از نمونه های بدون محافظ است و به کمک گریس های مخصوص که منجر به کارکرد بی صدا در حال اجرا می شوند، نویز بلبرینگ آسانسور به حداقل می رسد.

بلبرینگ‌ مورد استفاده برای درِ آسانسور

پرمصرف‌ترین بلبرینگ آسانسوری را می‌توان، بلبرینگ‌هایی قلمداد کرد که برای در‌های آسانسور مورد استفاده قرار می‌گیرند. انواع مختلفی از بلبرینگ‌ها می‌توانند برای این امر استفاده شوند، اما رایج‌ترین نوع بلبرینگ برای این امر، بلبرینگ شیار عمیق است. این بلبرینگ با ویژگی‌ و خصوصیات متنوع می‌تواند برای در‌های آسانسور بسیار کاربردی و مهم باشد.

خرید این نوع از بلبرینگ آسانسوری باید به قطر داخلی و خارجی و ارتفاع آن‌ها توجه زیادی داشته باشید. ZZ به معنای استفاده از واشر‌های فلزی است. به طور کلی این که از چه نوع واشری برای بلبرینگ آسانسوری استفاده می‌شود، اهمیت زیادی ندارد و از این رو معمولا از بلبرینگ‌های واشر فلزی یا ZZ استفاده می‌کنند تا از قیمت ارزان آن‌ها بهره‌مند شوند.

بلبرینگ شیار عمیق در آسانسور

همانطور که گفته شد بلبرینگ شیار عمیق، به عنوان بلبرینگ آسانسوری کاربرد‌های مختلفی دارد که دلیلش ویژگی‌های خاص این نوع  بلبرینگ است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های که این بلبرینگ دارد، صدای کمش است که در محیط‌های مسکونی این مسئله اهمیت بسیار زیادی  دارد. اصطکاک کم بلبرینگ شیار عمیق یکی دیگر از مزیت‌های آن است که در افزایش عمر آن نقش بسیار زیادی دارد. این قطعه با وجود استهلاک بالا کمتر خراب می‌شود و به همین دلیل هزینه‌ی تعمیر و نگهداری آن‌ها نیز کمتر است. این بلبرینگ را می‌توان در قیمت‌ها پایین اما باکیفیت بالا خریداری کرد. از دیگر ویژگی‌های آن نیز می‌توان به تحمل بار‌های محوری و شعاعی اشاره کرد. همچنین در این نوع از بلبرینگ آسانسوری تناسب میان شیار و ساچمه بهره‌وری آن را افزایش داده است.

بلبرینگ‌ مورد استفاده برای موتور آسانسور

موتور‌های آسانسور بر حسب عملکرد و کارایی که دارند که در دو دسته مختلف تقسیم بندی می‌شوند، که عبارت‌انداز: موتور گیربکسی و موتور‌ گیرلس. هر کدام از این موارد دارای ویژگی خاص به خود هستند و از این رو می‌توان از آن‌ها برای موارد مختلفی استفاده کرد. موتور‌های آسانسور از قطعات مختلفی ساخته می‌شوند که این قطعات به شرح زیر هستند.

  • فلکه اصلی موتورگیربکس
  • موتور گیرلس
  • دنده برنجی و ماردون موتور آسانسور
  • فن موتور آسانسور
  • انکودر موتور آسانسور
  • بلبرینگ و حلزونی

بلبرینگ تماس زاویه‌ای درآسانسور

شاید یکی از مهم‌ترین مواردی که استفاده از بلبرینگ تماس زاویه‌ای را در آسانسور‌ها افزایش داده است، تحمل قابل توجه بار محوری به همراه بار شعاعی است. به طور کلی این نوع بلبرینگ برای بارگزاری بیشتر و عملکرد و کارایی بهتر تهیه و تولید شده‌اند و از این رو یکی از بهترین نوع بلبرینگ‌ها برای بلبرینگ آسانسوری است.

بلبرینگ موتور آسانسور

به طور کلی بلبرینگ موتور آسانسور به دو دسته گیربکسی و گیرلسی تقسیم می شوند. بلبرینگ موتور آسانسور یکی از اصلی ترین اجزاء موتور اسانسور به شمار می آید. کم شدن اصطکاک در آسانسور، وظیفه ی اصلی بلبرینگ در آسانسور می باشد؛ لذا با توجه به این وظیفه مهم، دقت به برند و محبوبیت در بلبرینگ موتور آسانسور در هنگام خرید بلبرینگ آسانسور، امری مهم محسوب می شود.

رابطه بلبرینگ آسانسور با قرقره بالابر

قرقره‌ های آسانسور نقطه محوری بین کابین آسانسور و وزنه تعادل آن هستند. آن ها که توسط طناب کششی به هم متصل می شوند، با چرخاندن طناب توسط موتور به یک سمت، بالا و پایین می روند. موتور، گشتاور کافی برای به حرکت در آوردن را تولید می کند و پس از آن وزنه تعادل، بقیه کار ها را انجام می دهد. بسته به کاربرد آسانسور و بار، می توان از تعداد متفاوتی از قرقره ها برای ایجاد نسبت های طناب ۱:۱، ۱:۲ یا ۱:۴ استفاده کرد. یکی از راه ‌های افزایش چرخه عمر قرقره و کاهش تعمیر و نگهداری استفاده از بلبرینگ ‌آسانسور شیار عمیق با روان ‌کننده روغن جامد است. این کار در حالی که نشت چربی خطرناک را از بین می برد، از نیاز به روغن کاری مجدد جلوگیری می کند. در داخل بلبرینگ آسانسور، عناصر نورد و قفس در یک ماتریس پلیمریِ اشباع شده با روغن روان کننده، محصور می شوند. همانطور که پلیمر با قفس می‌چرخد، روغن آزاد می‌ شود و روان ‌کاری را برای عناصر نورد و مسیر های حرکت ساچمه ها در حین کار فراهم می‌ کند. این ترتیب به منظور جلوگیری از روغن کاری مجدد و دوره ای در بلبرینگ آسانسور استفاده می شود.

نقش بلبرینگ آسانسور در تعویض دنده

آسانسور های مدرن به احتمال زیاد بدون دنده هستند، که امکان سرعت بیشتر و طراحی فشرده تر را فراهم می کند. یک مثال خوب، طرح‌ های بدون اتاق MRL است؛ که مکانیسم بالابر را به جای ماشین ‌آلاتی که روی سقف بالای شفت بالابر قرار دارد، گنجانده است. ماشین‌ های کشش بدون دنده سرعت بالابری بیشتری را ارائه می‌ کنند، اما موتور ها به بلبرینگ‌ آسانسور قوی نیاز دارند که بتوانند بار های بیشتری را تحمل کنند و اصطکاک، صدا و سایش را به حداقل برسانند. برای سیستم‌ های کشش بدون چرخ دنده MRL که تراک و موتور را یکپارچه می ‌کنند، بیشتر بار در سمت شیار حمل می‌شود که فشار بیشتری را بر بلبرینگ در آسانسور وارد می ‌کند.

خرید بلبرینگ برای ریل درب آسانسور

معمولا در بازار با بلبرینگ‌ها متنوعی سر و کار داریم که در مارک‌های مختلف با کیفیت و قیمت‌های گوناگون به فروش می‌رسند. از این رو انتخاب بلبرینگ خوب و با قیمت مناسب کمی سخت است. معمولا در بازار برای خرید ریل و درب آسانسور معممولا از مارک‌های درجه یک چینی همچون بلبرینگ KG استفاده می‌کنند. باید گفت که  تمام بلبرینگ‌های چینی محصولات بی‌کیفیتی نیستد، بلکه با انتخاب بلبرینگ‌های درجه یک می‌توانید از عملکرد بالای آن‌ها نهایت استفاده را ببرید. KG یکی از برترین‌ شرکت‌ها در زمینه‌ی فروش بلبرینگ آسانسوری است که استفاده از این شرکت دو مزیت بزرگ را به همراه خود دارد.

1- اولین و مهم‌ترین موضوعی که سبب اعتماد مردم به محصولات این شرکت شده است را می‌توان کیفیت بالای محصولاتش اشاره کرده، که عملکرد و کیفیت بسیار بالایی دارند.

2- با وجود بالا بودن کیفیت، این شرکت محصولاتش  را با قیمتی کمتر از بلبرینگ‌های باکیفیت بازار به فروش می‌رساند و استفاده از محصولات آن صرفه اقتصادی دارد.

برای آن که بتوان بهترین بلبرینگ آسانسوری را خریداری کرد باید به موارد مختلفی توجه داشت. عدم توجه به هر کدام از این موارد می‌تواند سبب آسیب به آسانسور شود.

• بلبرینگ‌ آسانسوری باید طراحی بسیار مناسبی داشته باشد، تا بتوان به آن اعتماد کرد و با اطمینان کامل آن را مورد استفاده قرار داد.

• برای آن که فضای کمی را به خود اختصاص دهد، باید طراحی جمع و جوری داشته باشد.

• باید از بلبرینگ‌هایی استفاده کرد، که سر و صدا کمتری از خود تولید کنند.

• با استفاده از آن‌ها بتوان هزینه تعمیر و نگهداری را کاهش داد.

• راحتی بهتر و مطلوبی در جابه‌جایی داشته باشند.

خدمات دیگر

تماس

با ما در تماس باشید

همین حالا تماس بگیرید

  • فروش تهران: 33934054- 33913254
  • فروش شهرستان: 33982742 - 33943784
  • شماره تماس مدیریت: 33946956 - 09121968506
  • فکس : 33938501
  • آدرس:تهران - خیابان امیرکبیر - کوچه - ناظم الاطبا شمالی - پلاک 97