بلبرینگ رولیک

رولیک ها یکی از مهم ترین تجهیزات جانبی سیستم های انتقال می باشند که دارای انواع مختلفی می باشند. معمولا این محصول در انواع سایزها و قطرهای مختلفی به تولید می رسند که هر یک از آن ها در کاربردهای مختلفی به کار گرفته می شوند . قطر این رولرها با توجه به وزن محصولات انتقالی و نیز نوع کاربرد دستگاه کانوایر تعیین می شوند و به تولید می رسند. قطرهای استانداردی که برای این محصول تعیین شده است ، قطر 6 و 7 و 9 می باشد.

از موارد مهمی که در نوار نقاله سهم بسزایی ایفا می کند رولیک می باشد ، این قطعه اصلی در انواع نوار نقاله و تسمه نقاله ها نقش هرزگرد را ایفا می کند رولیک در بخش ابتدایی و انتهایی نوار نقاله قرار میگیرد و باقدرتی که از الکتروموتور دریافت می کند نوار نقاله را به حرکت در می آورد. با توجه به کاراریی نوار نقاله و مواد حمل شونده ، رولیک مورد استفاده در نوار نقاله نیز متفاوت می باشد که می تواند در سایز اندازه و قطرهای متفاوتی مورد استفاده قرار گیرد

رولیک ها به جهت هرزگرد بودن و نیز برای دارا شدن به خاصیت چرخشی ، درون آن ها از بلبرینگ هایی در دو طرف غلتک استفاده می شود که همین بلبرینگ ها باعث ایجاد خاصیت هرزگردی در تسمه می شود. در این نوع از غلتک ها درب رولیک به دو طرف لوله پرس نمی شوند و در نتیجه در صورت خرابی ، بلبرینگ ها قابلیت تعویض کردن دارند که به همین دلیل به آن ها رولیک بلبرینگ تعویضی گویند. رولیک وزن کلی مواد را تا حد زیادی متحمل می شود و باعث کاهش آسیب دیدگی به تسمه نقاله می شود و به همین دلیل نقش اساسی در سیستم های انتقال برعهده دارد.

ساختار رولیک

ساختار رولیک‌ها بستگی به نوع و کاربرد آنها دارد، اما به طور کلی، رولیک‌ها از تعدادی اجزاء تشکیل شده‌اند که با هم تعامل می‌کنند تا عملکرد صحیح و پایدار آنها را تضمین کنند.

    استوانه (Roller): استوانه قسمت اصلی رولیک است که به صورت استوانه‌ای بزرگ شکل می‌گیرد. این قسمت از رولیک، بخشی که به نوار نقاله چسبیده و محموله را حمل می‌کند، محسوب می‌شود.

    شفت (Shaft): شفت رولیک به عنوان قلب رولیک عمل می‌کند و به رولرها پیوسته و ثابت می‌شود. هنگامی که شفت چرخش می‌کند، رولرها نیز چرخش می‌کنند و نوار نقاله را به حرکت در می‌آورند.

    بلبرینگ (Bearing): بلبرینگ یا غلتک، بین شفت و رولرها قرار می‌گیرد و حرکت چرخشی رولرها را با کمترین اصطکاک و انرژی صرفه‌جویی فراهم می‌کند.

    قاب (Frame): قاب رولیک به عنوان بدنه‌ی رولیک عمل می‌کند و برای نصب و نگه‌داری شفت و بلبرینگ‌ها استفاده می‌شود. این قاب معمولاً از فولاد یا مواد دیگر مقاوم ساخته می‌شود.

    غلطک‌های حمل (Carrying Rollers) و غلطک‌های پشتیبان (Return Rollers): در نوارهای نقاله، معمولاً دو نوع رولیک استفاده می‌شود، رولیک‌های حمل که محموله را حمل می‌کنند و رولیک‌های پشتیبان که وزن نوار و بازگشت نوار را تحمل می‌کنند.

    مهره‌های ثابت‌کننده (Locking Collars): این مهره‌ها بر روی شفت رولیک نصب می‌شوند و جلوی انتقال حرکت از شفت به رولرها را می‌گیرند.

به طور کلی، ساختار رولیک‌ها به منظور کاهش اصطکاک و افزایش کارایی و عمر مفید آنها طراحی می‌شود. با توجه به نیازهای کاربردی و شرایط محیطی، مواد مقاومتی و تعداد رولرها در هر رولیک ممکن است متفاوت باشد.

نوع بلبرینگ‌ها:

 از نظر عملکرد رولیک‌ها، بلبرینگ‌ها نقش بسیار حیاتی دارند. مطمئن شوید که بلبرینگ‌ها از نوع با کیفیت و مقاومی استفاده شده‌اند تا اصطکاک کمتری بین رولرها و شفت به وجود آید.

آشنایی با رولیک و کاربرد آن

رولیک‌ها از قطعات اصلی سیستم‌های انتقال بشمار می‌روند که نقش اصلی را در انتقال و جابجایی مواد برعهده دارند.وظیفه اصلی رولیک‌ها که بطور عمده به صورت هرزگرد در نوار نقاله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، ایجاد حرکت روان و پیوسته محصول، جلوگیری از اصطکاک و سایش بین تسمه نقاله و استراکچر، افزایش طول عمر تسمه نقاله، جابجایی مواد در ظرفیت‌های بالا است.

غلطک‌ها معمولا از جنس فلزی ساخته می‌شوند و دارای دو نوع ثابت و هرزگرد می‌باشند. در نوع ثابت، از هیچ بلبرینگی استفاده نمی‌شود و به عبارتی شفت و لوله در یک محور و  جدا از بدنه دستگاه حرکت می‌کنند و این درحالی است که در ساخت غلطک‌های هرزگرد از دو عدد بلبرینگ جهت چرخش خودکار لوله استفاده می‌شود.

رولیک سفارشی:

رولیک‌های کانوایری معمولا در قطر و طول‌های استاندارد به تولید می‌رسند که برای انواع  کانوایرها قابلیت استفاده را دارند. اما در برخی موارد، جهت ساخت نوار نقاله‌های سفارشی و نیز مختص پروژه‌ای خاص، نیاز است که از رولیک‌های سفارشی استفاده شود که قطر و طول آن و حتی در مواردی جنس لوله متفاوت است.

رولیک استیل:

در برخی موارد، محیطی که رولیک در آن قرار دارد، مرطوب، اسیدی و یا جهت انتقال موادغذایی می‌باشد و نیاز است که فلزی که در آن استفاده می‌شود، بهداشتی باشد. در چنین  مواردی از غلطک‌های استیل استفاده می‌شود که دارای مقداری کرم می‌باشد که از غلطک در برابر رطوبت و اسید و … محافظت می‌کند.

رولیک ضربه گیر:

در مواردی نیز وزن محصولاتی که به وسیله‌ی نوار نقاله انتقال داده می‌شوند، بسیار زیاد می‌باشد  و حتی در برخی موارد، مواد از ارتفاع به یکباره روی تسمه نقاله فرود می‌آیند که در چنین  مواردی جهت کاهش آسیب‌پذیری تسمه و نیز کاهش میزان ضربه‌ای که مواد بر سطح رولیک‌ها و تسمه وارد می‌کنند، از رولیک‌های ضربه‌گیر استفاده می‌کنند که از روکش‌های لاستیکی برخوردار هستند.

رولیک برگشت :

رولیک‌های برگشت در واقع همان قطعات جداناپذیر از سیستم انتقال هستند که به اندازه عرض کانوایر ساخته می‌شوند و در قسمت زیرین نوارنقاله قرار می‌گیرند. وظیفه این رولیک‌ها، نگهداری تسمه  در مسیر برگشت نوار نقاله می‌باشد که معمولا در مواقع تخلیه بار صورت می‌گیرد که کانوایر در جهت معکوس استفاده می‌شود.

رولیک‌های پرسی:

یکی از پرکاربردترین نوع رولیک در صنعت رولیک پرسی هستند. این نوع رولیک‌ها، به دلیل استفاده شدن بلبرینگ‌های ساعتی و همچنین عدم تعمیر پذیری آنها، قیمت نسبتا پایینی در مقایسه با سایر رولیک‌ها دارند. در صورت بروز ایراد در این نوع رولیک‌ها باید آنها را تعویض کنیم.

نوع دیگری از رولیک‌ها که امکان تعمیر و همچنین تعویض بلبرینگ‌های در آنها وجود دارند. رولیک تعویضی بر اساس نیاز مشتری و همچنین نوع کاربرد آنها می‌توان از مرغوب‌ترین بلبریگ‌ها تولید کرد. یکی دیگر از مزایای رولیک‌های تعویضی عدم نفوذپذیری آب و گردغبار به داخل آن رولیک‌ها است.

رولیک‌های جوشی:

رولیک‌های جوشی به نوعی از بلبرینگ‌ها گفته می‌شود که در ساخت آنها از ورق‌های 3 میلیمتر استفاده می‌شود و همچنین درپوش‌های رولیک با جوش co2  به صورت تراز به بدنه متصل می‌شوند. این نوع از رولیک‌ها تنها رولیک قابل قبول در صنایع بزرگ از لحاظ کیفیت تولید هستند.

رولیک‌های تفلونی:

رولیک تفلونی بدون کاسه بلبرینگ و به صورت یک تکه ساخته میشود و به همین دلیل نشیمنگاه بلبرینگ در یک راستا بوده و رولیک تفلونی کاملا به صورت بالانس شده می باشد که باعث افزایش عمر رولیک میگردد .رولیک تفلونی در تمام کارخانجات مواد غذایی،نمک ،معادن سنگ آهن ،مس ،گچ و … استفاده می شود .رولیک تفلونی در محل هایی که خورندگی و سایش فلزی بسیار بالا و وزن نوار بسیار اهمیت دارد و در این محل ها از رولیک تفلونی استفاده می شود .رولیک تفلونی رولیکهایی مخصوص کارخانجاب صنایع غذایی ، کاشی و سرامیک ، سیلیس که از تفلون و CK4B در ساخت آن استفاده می شود.

رولیک با بلبرینگ قابل تعویض

این نوع رولیک با بلبرینگ قابل تعویض دارای چند لایه گردگیر فلزی،لاستیکی و کاسه نمد بوده که مانع ورود گرد و غبار به بلبرینگ می شوند و عمر مفید بلبرینگ حفظ می گردد. شفت این رولیک ck45 و لوله مانیسمان می باشد.

هوزینگ (نگهدارنده بلبرینگ) توسط جوش co2 به لوله متصل می گردد.گردگیر ها و بلبرینگ قابل تعویض می باشند.این رولیک در کارخانجات (سیمان ،گچ ، معادن ، فولاد و صنایع سنگین ) مورد استفاده قرار می گیرند.

خدمات دیگر

تماس

با ما در تماس باشید

همین حالا تماس بگیرید

  • فروش تهران: 33934054- 33913254
  • فروش شهرستان: 33982742 - 33943784
  • شماره تماس مدیریت: 33946956 - 09121968506
  • فکس : 33938501
  • آدرس:تهران - خیابان امیرکبیر - کوچه - ناظم الاطبا شمالی - پلاک 97