بلبرینگ دینام چیست ؟

بلبرینگ دینام چیست ؟

بلبرینگ ها قطعاتی مکانیکی با کاربرد های متفاوت و بسیار گسترده هستند. آن ها در حقیقت برای صنعت ماشین سازی آن چنان اساسی هستند که  از آن ها به عنوان صنعت نان و کرده یاد می شود. بلبرینگ ها در انواع ماشین ها مورد استفاده قرار می گیرند، اما به دلیل اینکه کار خود را بی سر و صدا انجام می دهند، بیشتر افرادب که در صنعت ماشین سازی درگیر نیستند از خود می پرسند که بلبرینگ چیست؟

بلبرینگ ها انواع مختلفی دارند و در قسمت های مختلفی از خودرو به کار می روند. اما در این مقاله می خواهیم به معرفی بلبرینگ دینام (RBC) بپردازیم و ویژگی های مهم آن را بررسی کنیم.

بلبرینگ دینام یا RBC مخفف عبارت Rating Basic Dynamic است. این قطعه یک بلبرینگ دقیقریال غلتکی و توپ با دقت بسیار بالا است که از سال 1919 به مشتریان ارائه شده است. محصولات RBC در کلیه ی دسته های اصلی بلبرینگ تولید می شود. این محصولات به دو دسته تقسیم می شوند که عبارت اند از محصولات صنعتی و هوا فضا. خطوط اصلی این محصولات در گروه صنعتی شامل بلبرینگ های کروی، بلبرینگ های خودکار، بلبرینگ های حلقه ای مخصوص، بلبرینگ های غلتکی با سوزن سنگین و بلبرینگ هایی با توپ نازک می شود. و اما برای پاسخگویی به نیاز مشتریان در صنایع هوا فضا، بلبرینگ RBC شامل بلبرینگ های کنترل توپ Airframe، غلتک های پیگیری کنترل سوزن Airframe، چرخ دنده های جعبه، چرخدنده های موتور، بلبرینگ های غلتکی، بلبرینگ های ژورنال، گلگیر در بین لوله ها و میله های کنترل می شود.  این دسته از بلبرینگ ها با ظرفیت پویا می توانند از نظر آماری حدود یک میلیون چرخش حلقه ی داخلی را تحمل کنند. در واقع به طور کلی آن ها باری که به طور یکنواخت توزیع شده و حداکثر فشار تماس تئوریکی روی سنگین ترین توپ را تولید می کنند.

امروزه تولید و فروش و عرضه و استفاده از انواع بلبرینگ ها در صنایع و کارخانه‌ها و کارگاه‌های کشور ما  رونق و استفاده زیادی یافته است از انواع بلبرینگ هایی که در کشور ما تولید می‌شود می‌توان به بلبرینگ دینام اشاره کرد که در صنایع کشور ما استفاده زیادی دارند.

بلبرینگ دینام بار محوری در یک جهت می توانند تحمل کنند. به همین دلیل برای مهار نمودن شفت در راستای محوری باید از دو روی هم استفاده نمود. معمولا در این حالت بیرینگها را با لقی محوری کمی مونتاژ می نمایند تا امکان تغییرات جزئی در طول شفت و محفظه بیرینگ وجود داشته باشد.

از آنجا که اجزاء بلبرینگ دینام قابل یاد هستند، میتوان رینگ داخلی با ساچمه ها و قفسه را جداگانه در جایگاهشان نصب نمود. ساچمه ها توسط قفسه ایی با مقطع U شکل از جنس برنج یا فولاد نگه داشته میشوند .

قفسه، ساچمه ها و رینگ داخلی، یک مجموعه را تشکیل میدهند. گرچه قطر خارجی تمام رولبرینگ ها تلرانس منفی دارند، ولی تمام بلبرینگ دینام تلرانس mm 0.01 + دارند منشاء این تفاوت به گذشته باز میگردد.

بلبرینگ دینام در انواع لوازم الکتریکی کوچک از قبیل دینام، استارت خودرو، جارو برقی، قطب نما و … استفاده می شود . ولی رفته رفته جای خود را به بلبرینگهای شیار عمیق میدهند.هم اکنون در اکثر صنایع از بلبرینگ شیار عمیق سری ۶۰۰۰ بعنوان بلبرینگ دینام استفاده میشود.

بلبرینگ دینام خودرو

بلبرینگ دینام خودرو یکی از حساس‌ترین قسمت‌های دینام می باشد .

چرا که در صورت خرابی عوارضی از جمله اختلال در سیستم برق خودرو ایجاد می کند.

همچنین باعث خالی شدن باطری ماشین می شود .

که در نهایت باعث می‌شود وسیله نقلیه قابلیت روشن شدن نداشته باشد.

بلبرینگ در دینام خودرو نقشی بسیار حیاتی دارد. دینام، یکی از اجزای اساسی خودرو است و وظیفه اصلی آن تأمین برق برای خودرو است. دینام نیروی مکانیکی را از موتور خودرو دریافت می‌کند و با استفاده از بلبرینگ و تسمه، این نیرو را به نیروی الکتریکی تبدیل می‌کند. بلبرینگ در این فرایند بسیار مهم است و بدون وجود بلبرینگ، دینام قادر به انجام کار خود نخواهد بود. بلبرینگ دینام عموماً یک بلبرینگ شیار عمیق است و گاهی به آن به عنوان بلبرینگ‌ های سری شش هزار نیز اطلاق می‌شود.

خدمات دیگر

تماس

با ما در تماس باشید

همین حالا تماس بگیرید

  • فروش تهران: 33934054- 33913254
  • فروش شهرستان: 33982742 - 33943784
  • شماره تماس مدیریت: 33946956 - 09121968506
  • فکس : 33938501
  • آدرس:تهران - خیابان امیرکبیر - کوچه - ناظم الاطبا شمالی - پلاک 97